Bedrijven die bijvoorbeeld gespecialiseerd zijn in sportkleding of sportuitrusting kunnen voetbal relatiegeschenken geven aan hun klanten als teken van waardering voor hun loyaliteit en om de band tussen het bedrijf en de klanten te versterken. Ook kunnen bedrijven die verbonden zijn met voetbalclubs of -evenementen voetbal relatiegeschenken geven aan hun medewerkers als onderdeel van hun loon of als extra bonus.
Voetbal promotieartikelen kunnen ook worden gebruikt om specifieke producten of diensten te promoten die verband houden met voetbal. Zo kunnen bedrijven bijvoorbeeld een promotieartikel geven dat is vormgegeven als een voetbal of een voetbalshirt, of een artikel dat is gemaakt van materialen die gebruikt worden bij het maken van voetbalschoenen. Deze artikelen kunnen een tastbaar voorwerp zijn waaraan de ontvanger kan denken als hij of zij aan het bedrijf denkt.
Voetbal relatiegeschenken en promotieartikelen kunnen een middel effectief zijn om een bedrijf te laten opvallen en om nieuwe klanten te werven. Ze kunnen ook een positieve bijdrage leveren aan het imago van een bedrijf en helpen om de band tussen een bedrijf en zijn medewerkers, klanten of zakenpartners te versterken, vooral als het bedrijf verbonden is met de voetbalsport.